tiistai 3. toukokuuta 2016

Flyboard -kokeilu mielessä? Tästä vinkit ensikertalaiselle!

BLOGI

Flyboard tai flyboarding - niillä nimityksillä olet lajista kuullut puhuttavan, mutta maailmalla mennään jo vankasti jetboarding -nimikkeellä. Suihkulautailun historiasta löydät infoa muun muassa tämän saitin Tietoa lajista -osiosta, mutta mitä homma on käytännössä ja kuinka siinä pääsee alkuun? Tämä blogipostaus on nosto saitin trikkikoulun puolelta - toivottavasti rohkaistut vähintäänkin kokeilemaan!

SUIHKULAUTAILU KÄYTÄNNÖSSÄ
Suihkulautailua tarjoavat toimijat tuntevat rantansa. Heidän opastuksia kannattaakin kuunnella tarkoin, koska lajissa on tärkeää saavuttaa riittävän syvä kohta vesistöstä.


Rannasta lähdettäessä lennättäjä ikään kuin työntää päinmakuullaan lipuvan lautailijan lentopaikalle säätämällä jetistä juuri sen verran painetta letkuun, että saavutetaan leppoisa retkivauhti. Yhdessä sovitusta merkistä lennättäjä nostaa kierroksia ja lautailijan on aika nousta pystyyn. 

Ja pystyynhän pääsee hyvinkin simppelisti:
suorista jalat vedessä itsesi alle (ei kuitenkaan lukko-ojennukseen asti)
pidä nilkat normaalissa seisoma-asennossa

Nousuvaiheessa on tärkeää muistaa pitää jalat jämäkkinä: löysillä jaloilla vain jalat nousevat pintaan ja kippaavat lautailijan pyllylleen. 

Kuva: https://m.facebook.com/zapataracingturkey/

Tasapainon hakeminen on helpompaa kun lähdet heti ylös päästyäsi liikkeelle, koska aivan kuten polkupyörällä, on suihkulaudallakin haasteellisempaa seisoskella vain paikoillaan.  Muista: suihkulautailija päättää mihin suuntaan mennään, jetti on tässä lajissa vain kelluva vesipumppu, jota lautailija vetää letkun varassa perässään. 

Mikäli haluat tutustua lentämiseen ennen ensimmäistä kokeilukertaasi huolellisesti, niin vilkaisepa tästä varsin perusteellinen opetusvideo: 




Hämmennystä ensimmäiselle lennolle ja nousuyrityksille tuo ihmiskeholle yleensä erittäin uusi tilanne, kun nostovoima tulee jalkapohjien suunnasta. Ensimmäisillä nousuilla myös letkun kiemurointi pistää omat haasteensa peliin sen kerätessä tarpeeksi painetta. Jämäkällä asennolla ja luottavaisella asenteella ylös pääsee kuitenkin hyvin nopeasti. 


Suihkulaudan ohjaaminen tapahtuu jalkateriä kallistelemalla: painamalla varpaitasi alaspäin lähdet liikkumaan eteenpäin, kun puolestaan varpaiden nostaminen muuttaa kulkusuunnan peruuttamiseksi. Jalkaterän asento siis vaikuttaa laudan ja sen pohjassa olevien suuttimien suuntaukseen.
Tuntuman löytyminen on hyvä aloittaa hiuksenhienolla "samba-lantiolla" - näin saat siirrettyä kehon painopisteen normaalia seisoma-asentoa hieman alemmas ja koko jalkojen lihaksisto osallistuu suoritukseen. Tasapainon löytämisessä auttaa myös hyvä ryhti ja katse horisonttilinjaan. Voit myös juksata itseäsi ottamalla ikään kuin tukea ilmasta kohottamalla käsivartesi sivuille. 
Kun olet löytänyt eteenpäin viettävän kulkusuunnan, voit alkaa kiertää jettiä ympäri. "Karuselli" jetin kanssa tasoittaa jetin ja letkun liikettä, eivätkä ne nyi lautailijaa kumoon yhtä herkästi kuin piikkisuoraan mentäessä.

Suihkulautailuun tutustuminen saa sinut löytämään uusia lihaksia jaloistasi ja varsinkin säären etuosan lihaksisto saattaa parin ensimmäisen lentokerran jälkeen olla ihmeissään. Peruskuntoinen ihmiskeho on kuitenkin nopea oppimaan, ja vihoviimeistään kolmannella lentokerralla nouset vedestä trikkailemaan yhtä helposti kuin lähdet polkupyörälläkin liikkeelle.

Ja muista: vaikka et lentäjä-ässäksi aikoisikaan, on suihkulautailu huikea kokemus ja hauskaa kesäpäivänviettoa parhaimmillaan! 




Lisää vinkkejä löydät trikkikouluosiosta:
TRIKKIKOULUN PÄÄSIVULLE

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti